Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

IT-Politik

IT-Politik, Præstø SFO 


Baggrund
SFO er en forkortelse af Skole Fritids Ordning. Særligt ordet ”Fritid” er væsentligt for personalet, da børnene er indmeldt og deltager helt frivilligt i deres fritid. Altså man skal ikke gå i SFO.
Trivsel skabes via fællesskaber. 
Derfor er det VIGTIGT, at børnene kan lide at bruge deres fritid på SFOen. Derfor skal børnene have et frirum til leg og fordybelse sammen med andre børn, hvor børnene i høj grad har medindflydelse på hvilke muligheder, rammer og aktiviteter der skal være.  

SFO1
Generelt har vi valgt, at børnene fra 0. - 3.klasse ikke må bruge nogen former for IT/telefoner mv. 
Vi mener IKKE at der er behov for dette. Til gengæld har de noget at se frem til, når de rykker til SFO2. Skærmtid er yderst sjældent i SFO1, men der bliver af og til sat en film på ved dårligt vejr. 

 

SFO2
SFO2 er et nyt koncept, hvor en vidtgående brugerundersøgelse afslørede, at de store børn ønskede områder, hvor de små SFO1 børn ikke måtte være. Derfor fandt vi 3 rum, hvor kun børn fra 4. – 6. klasse må opholde sig. 
Basen er på 1.sal samt garderoben og gamerrummet. 


Vi har valgt, at kun SFO2 - altså 4.-6. klasses børn - har mulighed for at bruge forskellige typer devices i 2 ud af deres 3 rum. 

I Basen på 1.sal og gamerrummet er det helt legalt at bruge telefoner/IPads/computere mv. Vi har selv 1 stk. WII og 2 stk. PlayStation 5 til rådighed (vi har lidt spil til disse devices). 
Vi giver typisk børnene 30 min spilletid ad gangen -så skiftes der ud med andre børn. 
Spil som Just Dance, Minecraft eller Fifa er meget populære – og her kan man være 4 spillere i alle spillene. 
Pointen er, at vi gerne ser børnene sidde og spille sammen (2 mod 2) – om det er på deres egne devices eller på institutionens er for os ligegyldigt. Det vigtige er fællesskabet, som det giver. 
Vi opfordrer alle børn til også at deltage i andre aktiviteter både ude og inde. Vi har set, at for de fleste børns vedkommende mister de interessen for ”kun” at sidde foran en skærm hurtigt. Alene det faktum, at de kan nyde deres fritid i et rum, hvor der ikke er de store begrænsninger, betyder at de kan lide at være i SFO2. 
Det er vores antagelse, at hvis man påbegyndte diverse begrænsninger, ville en masse børn fravælge at gå i SFO2 og i stedet ”bare” tage hjem og sidde foran skærmene alene. 

Alle børn deltager i andre aktiviteter også (Skovby, div værksteder, boldspil mv.) – nogle gange skabes der også fælles aktiviteter som Kahoot, dans, opgaver, GPS skattejagt, hvor de bruger egne devices.


Skærmtid kan udgøre dilemmaer – fx hvilke medier må børnene bruge og hvordan bruges disse hensigtsmæssigt. Derfor forsøges der at arbejdes med digital dannelse fra personalet. 
Fx - hvad er god internetskik. Det tilstræbes at alt personale bliver sendt på kursus/opdateret i Digital dannelse. 

Denne politik er udviklet af medarbejdere og understøttes af forældrebestyrelsen.